Oppdatert januar 2024
OVERNATTING
Ved booking apartments/overnatting godtar leietaker/bestiller alpinsenterets alminnelige vilkår, herunder:
Avbestillingsregler:
Ved avbestilling inntil 30 dager før ankomst refunderes 85% av beløpet. Ved avbestilling mellom 30 dager og ankomstdato gis ingen refusjon. Vi anbefaler å bestille vår avbestillingsforsikring, eller ha reise/avbestillingsforsikring i orden.
Avbestillingsforsikring gir deg muligheten i visse situasjoner til å avbestille fram til dagen før avtalt ankomst. Kostnaden for selve avbestillingsforsikringen betales ikke tilbake. Avbestillingsforsikring gjelder i følgende situasjoner, som ikke var kjent på bestillingstidspunktet:
-
Dødsfall, sykdom eller alvorlig ulykke som rammer deg, din mann/kone, partner, familie eller medreisende.
-
Innkallelse til militæret eller lignende.
-
Det skjer en alvorlig hendelse utenfor din kontroll, som du ikke kunne forutse når du bestilte, og som medfører at det ikke er rimelig av oss å kreve at du beholder din reservasjon.
Du må kunne dokumentere dine grunner med en erklæring fra f.eks. lege, myndighetene eller forsikringsselskapet. Bare en kvittering fra et legebesøk er ikke nok som dokumentasjon. Erklæringen bør sendes til oss så snart som mulig, helst innenfor en uke fra avbestillingsdagen. Erklæringen sendes til post@valdresalpin.no
Avbestillingsforsikring koster pr 01.01.24 NOK 500,00
NB! Skade på utleieenhet eller løsøre som er påført på grunn av feil eller uforsiktig bruk må erstattes!
HEISKORT
Ved kjøp og bruk av heiskort godtar kortholder alpinsenterets alminnelige vilkår, herunder:
1. Definisjoner–typeheiskort
-
Timeskort, halvdagskort, dagskort eller flerdagerskort gjelder i ordinær åpningstid for den eller de datoer som er angitt på kortet.
-
Sesongkort gjelder i ordinær åpningstid fra anleggets åpning ved vintersesongens begynnelse til sesongslutt.
-
Klippekort og enkeltbillett gjelder til påstemplet gyldighetsdato på kortet/billetten.
-
Andre typer heiskort, så som familiekort, gjelder i ordinær åpningstid for den eller de
datoer som er angitt på kortet.
2. Anvendelseavheiskort
Ved kjøp av heiskort skal det fremgå hvilke heiser og nedfarter som er i drift.
-
Med mindre annet er bestemt er heiskort – unntatt klippekort, punktkort og enkeltbillett – personlige og kan ikke overdras/lånes ut til andre. Overtredelse kan medføre at kortet inndras. Brukeren skal kunne legitimere at vedkommende er rettmessig innehaver av kortet. Kortet skal uoppfordret vises ved kontroll.
-
Tapt kort erstattes kun med et nytt kort når personlige data er registrert i forbindelse med kjøp av heiskortet og det tapte kortet lar seg sperre. Anleggseier har anledning til å ta et administrasjonsgebyr i forbindelse med utstedelsen av nytt kort.
-
Skader på heiskort ved normal bruk gir rett til utstedelse av nytt kort.
3. Reglerforalpinferdseliskianlegget
Alpin skisport – inklusive snowboard, telemark o.l. – er forbundet med en viss risiko.
Kortholder forplikter seg til å gjøre seg kjent med de Internasjonale Alpinvettreglene og å opptre i samsvar med disse.
Kortholder skal uoppfordret vise heiskortet ved kontroll.
Ved eventuelle ulykker som kortholder er involvert i – eller er vitne til – plikter vedkommende å legitimere seg, herunder å oppgi navn og telefonnummer.
4. Angrerettvedkjøpavheiskort
Ved fjernsalg – for eksempel ved kjøp av heiskort over internett – gjelder lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler (lov av 20. juni 2014 nr. 27 – angrerettloven). For nærmere opplysninger om kortholders angrerett og angrerettskjema vises det til skianleggets hjemmeside.
Ved salg fra fast utsalgssted – eksempelvis ved salg fra billettluken i tilknytning til skianlegget – gjelder ikke angrerettloven, men de alminnelige refusjonsreglene i punkt 4 og 5.
5. Refusjonveddriftsavbrudd,sykdomellerskade
5.1. Generelt
Ved driftsavbrudd – det vil si ved heisstans og/eller når mer enn 50% av det totale løypetilbudet på kjøpstidspunktet ikke kan benyttes – er kortinnehaveren berettiget til en forholdsmessig refusjon for den tid heiskortet ikke kan benyttes. Driftsavbruddet må være
av minst 30 minutters varighet og summen av driftsavbruddene må utgjøre mer enn 1/3 av heiskortets gyldighetstid.
Det gis ikke refusjon ved kjøp av dagskort, halvdagskort eller timekort.
5.2. Driftsavbrudd som ligger utenfor driftsledelsens kontroll (force majeure)
Ved driftsavbrudd som ligger utenfor skianleggets kontroll skal refusjonen tilsvare 50% av den forholdsmessige refusjonen som kortinnehaver har krav på etter det foregående punkt. Dette gjelder ved driftsavbrudd som følge av eksempelvis vær- og vindforhold, snømangel, skred, lynnedslag, oversvømmelse, brann, strømstans, streik, offentligrettslige forbud eller påbud, pandemier m.v. og som utgjør forhold som anlegget ikke med rimelighet kunne forvente å ta i betraktning på kjøpstidspunktet. Det er opp til anlegget å dokumentere at driftsavbruddet skyldes slike forhold og at anlegget ikke har hatt mulighet til å unngå eller overvinne følgene av disse.
Ovennevnte bestemmelse gjelder ikke hvis anlegget holder åpent mer enn 1/3 av sesongen. Hvis anlegget er stengt – eksempelvis på grunn av snømangel – utover 1/3 av sesongens totale antall skidager kan kortholder kreve en forholdsmessig refusjon for den tid sesongkortet ikke kan benyttes. Kortholder har ikke krav på hele kjøpesummen. Et eventuelt refusjonskrav er oppad begrenset til 50% av heiskortets kjøpesum uavhengig av kjøpstidspunkt. Refusjonen skal tilsvare 50% av den forholdsmessige andel av den tid heiskortet ikke kan benyttes, det vil si heiskortets verdi delt på antall dager i sesongen. Denne «dagraten» er avgjørende for refusjonskravets størrelse.
Eventuelle refusjonskrav kan ikke avregnes før etter at sesongen er avsluttet. Inntil sesongavslutning kan anleggseier følgelig avvise eventuelle refusjonskrav.
4.3 Refusjon ved sykdom eller skade
Ved sykdom eller skade vil kortbrukeren være berettiget til en forholdsmessig refusjon av kortutgiftene for den tid kortet ikke kunne benyttes. Skaden eller sykdommen skal på anmodning dokumenteres gjennom legeerklæring. Kortet skal tilbakeleveres så raskt som mulig.
6. Sanksjonervedmisbrukavheiskortellerovertredelseavalpinvettreglene
Kortholder er innforstått med at misbruk av heiskort, overtredelse av Alpinvettreglene, brudd på anvisninger i heiser og nedfarter, skikjøring i beruset tilstand m.v. kan medføre er inndragning/sperring av heiskort, ileggelse av tilleggsavgift/kontrollavgift, bortvisning fra anlegget og/eller politianmeldelse.
Med misbruk av heiskort menes bl.a. bruk av feil kort (voksne som benytter barnekort), kortet til en annen person, forfalsket kort, stjålet kort m.v.
Aurdal, 08.01.2024
Valdres Alpinsenter Harald Kulhuset